Verkopen

Je verkoopt je bedrijf. Hoe bepaal je de waarde en wat gebeurt er met het personeel?
Waardebepaling, missie en visie, transitieperiode, behoud van medewerkers en klanten, emotionele last.

Hoe kunnen wij je helpen?

Naast het afwikkelen van de verzekeringen, de bankzaken en het bekijken hoe de nabestaanden- en oudedagsvoorzieningen na de verkoop geregeld moeten worden, komt er nog veel meer bij kijken. Het besluit om jouw bedrijf te verkopen is een belangrijke mijlpaal en we begrijpen de complexiteit en emoties die daarbij komen kijken.

Je hebt besloten om te verkopen, maar je weet niet hoe je de waarde van jouw onderneming moet bepalen. Je zoekt naar de juiste koper die niet alleen de financiële middelen heeft, maar ook jouw visie en waarden deelt. Je maakt je zorgen over het behoud van jouw medewerkers en klanten tijdens de transitieperiode.

De emotionele last van het loslaten van iets dat je met hart en ziel hebt opgebouwd, kan zwaar wegen en je zoekt naar manieren om hiermee om te gaan. Met onze zakelijke levenswijzer voorzien wij je van financieel advies en geven we je handige checklists. Is het niet onze expertise? Dan verwijzen wij je graag door naar deskundige partners en geven we nuttige website-tips.

Onze zakelijke levenswijzeradviseurs staan ook in deze fase klaar om je te begeleiden door het hele proces, zodat je ontspannen en vol vertrouwen de beste beslissingen maakt voor de toekomst van het bedrijf én voor jezelf.

Veelgestelde vragen

Je risico's gaan weer veranderen wanneer je je bedrijf gaat verkopen. Belangrijk is om te kijken of je zelfstandig blijft, in loondienst gaat of misschien wel stopt met werken. 

Dit heeft namelijk impact op je verzekeringen, de nabestaanden- en oudedagsvoorzieningen maar misschien ook wel op je inkomsten en uitgaven. Wij geven je hierover graag advies.

Daarnaast spelen er een hoop andere zaken, want hoe bepaal je de juiste waarde voor je bedrijf? En hoe ga je om met eventuele medewerkers die je hebt. Blijf je nog even betrokken bij het bedrijf of laat je het helemaal los. Wij verwijzen je graag door naar handige websites of deskundige partners die je hiermee verder helpen.

Je kunt in loondienst gaan of een nieuw bedrijf starten.

Wanneer je een nieuw bedrijf start is het verstandig om van te voren goed te kijken of je meteen inkomsten verwacht. Wanneer dit het geval is, is het goed om te kijken of deze voldoende zijn voor de vaste lasten en eventuele andere wensen de je hebt. Daarnaast kun je eventuele investeringen met een financiering doen of met de inkomsten van de verkoop van je andere bedrijf. We helpen je hier in ieder geval graag mee!

Het kan je overkomen dat je langdurig of ongeneeslijk ziek wordt wanneer je je beroep niet meer kunt uitoefenen en wellicht je bedrijf moet beëindigen of verkopen.

Het is belangrijk dat je vooraf nadenkt hoe je het wegvallen van je inkomen op kunt vangen. Heb je bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) of kun je het bedrijf verkopen waar voldoende inkomsten uit komen?

Als ondernemer is het altijd goed hier vooraf over na te denken en aan risicospreiding te doen. Wellicht dat je naast een AOV ook aan beleggen doet of onroerend goed hebt waar je huurinkomsten uit krijgt. Wanneer dit allemaal niet het geval is, krijg je te maken met een uitkering en zal opnieuw gekeken moeten worden naar de vaste lasten van bijvoorbeeld je hypotheek.

Een financiële foto kan uitkomst bieden om je situatie inzichtelijk te maken. En waar wij je niet verder kunnen helpen, helpen wij je, in ieder geval, op weg. 

Wil je meer weten over onze Levenswijzer? Kennismaken of heb je een vraag?