Bankhelpdeskfraude. Wat is dat?

Deze oplichtingstechniek, richt zich vaak op ouderen. De oplichters doen zich voor als legitieme
bankmedewerkers en bellen hun potentiële slachtoffer op met het bericht dat er iets mis is met hun
bankrekening. Ondanks argwaan van de ouderen, slagen de criminelen er vaak in om hen ervan te
overtuigen dat het veilig is om hun bankgegevens en pinpassen aan een ‘koerier’ mee te geven. Deze
zogenaamde koeriers halen later ook de waardevolle sieraden op onder het mom van veilige opslag in
een kluisje bij de bank.

Dit zal jouw bank nooit doen:

  • Aan de telefoon of in een tekstbericht vragen om geld over te boeken naar andere rekeningen,
    ook niet in noodgevallen.
  • Een medewerker thuis langs sturen om jouw bankpas, inlogapparaatje of pincodes af te halen.
  • Vragen om jouw bankpas of inlogapparaatje per post op te sturen, ook niet via hun website.
  • Vragen om jouw pincodes, wachtwoorden of andere beveiligingscodes af te geven.
  • Vragen om toegang tot jouw computer of smartphone of om software of apps op jouw
    computer, tablet of smartphone te installeren.

In geval van nood kan jouw bank op afstand al jouw bankrekeningen, saldo’s, bankpassen of
inlogapparaatjes voor internetbankieren blokkeren. Daar hoef jij zelf helemaal niets voor te doen.
Jouw bank zal je dan meestal wel even bellen, alleen om je te waarschuwen, niet om je iets te laten
doen.

Wat kan ik doen als ik er toch intrap?

Bel direct jouw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Doe aangifte bij de politie.
Omdat mensen vaak zelf deze spullen meegeven is er geen sprake van een inbraak. Hierdoor is dit
niet verzekerd. Buiten de emotionele schade, ben je al je waardevolle sieraden kwijt en krijg je hier
helaas ook geen vergoeding voor vanuit de verzekering.

Vragen

Mocht je naar aanleiding van dit artikel een reactie willen geven of vragen hebben, dan staan we , in
ieder geval, voor je klaar.